10.3 C
Suceava
sâmbătă, octombrie 23, 2021
AcasăGuvernGuvernul continuă reformele în interesul companiilor românești

Guvernul continuă reformele în interesul companiilor românești

Dan Vîlceanu, ministrul Finanțelor, a prezentat câteva măsuri care privesc digitalizarea administrației publice și decizii pentru sprijinirea mediului de afaceri.

  1. Digitalizare
  • Implementarea conceptului SAF-T, un fișier de audit standard pentru schimbul electronic de date contabile de la contribuabil la organul fiscal, într-un format standardizat de date. Este o formă de control simplificată, un schimb de date cu ANAF, prin care eficientizăm această activitate și reducem costul conformării. Totodată, asigură transparență și crește gradul de încredere între organul fiscal și contribuabil. Acest proiect va intra în testare începând cu 1 septembrie 2021 și va fi operațional sistemul pentru marii contribuabili începând cu 1 ianuarie 2022.
  • Obligativitatea înrolării autorităților publice, instituțiilor publice sau de interes public din administrația publică centrală și locală, în Sistemul Public Informatic al Ministrului Finanțelor și ANAF, numit PatrimVen. În acest sistem vor lucra toate instituțiile publice și Ministerul de Finanțe și reprezintă un avantaj net pentru contribuabili, deoarece elimină drumuri inutile ale românilor. Astfel, dacă un contribuabil are nevoie, de exemplu, de o adeverință de la ANAF, pentru primărie, odată cu acest sistem cele două instituții comunică între ele și își livrează datele de care contribuabilul e nevoie. Măsura se aplică începând cu data de 1 martie 2022 și contribuie la accelerarea digitalizării.
  • Obligativitatea înrolării în Sistemul de Comunicare Electronică dezvoltat de Ministerul Finanțelor ANAF, respectiv Spațiul Privat Virtual a persoanelor juridice, asocierilor și alte entități fără personalitate juridică, precum și a persoanelor fizice care desfășoară o profesie liberală sau exercită o activitate economică în mod independent. Înrolarea în SPV asigură o comunicare și un mod de lucru 24/7 cu administrația fiscală. Reprezintă o eficientizare clară a modului în care cetățeanul interacționează cu organul fiscal. Dacă ai o activitate independentă, e de ajuns să descarci declarația și s-o postezi în Spațiul Privat Virtual, vei primi decizia de impunere și-ți vei plăti taxele conform deciziei, fără să te mai prezinți la organul fiscal și să stai la coadă. Această măsură se aplică de la 1 martie 2022.
  • E-factura – sistemul obligatoriu de facturare electronică – permite contribuabililor să transmită factura către ANAF, iar ANAF va transmite mai departe fișierul către beneficiar. Asigură o transparentizare a facturării și va contribui la creșterea veniturilor către bugetul statului. În primă fază, sistemul va funcționa în tranzacțiile dintre firme si autoritățile publice, ca proiect-pilot, astfel încât să poată fi îmbunătățit și, ulterior, va fi introdus și în tranzacțiile dintre firme. Această măsură va fi implementată începând cu septembrie 2021.

 

  1. Măsuri care privesc susținerea mediului de afaceri:
  • Permanentizarea procedurii rambursării de TVA, solicitată prin deconturi cu sumă negativă de TVA, cu opțiune de rambursare, în sensul în care rambursarea se efectuează cu control ulterior. În perioada 01.11.2020 – 31.07.2021, numărul solicitărilor de rambursare de TVA analizate au fost de peste 179.000. Dintre acestea, peste 160.000 de deconturi au fost soluționate cu control ulterior, ceea ce reprezintă un procent de 90% din totalul cererilor soluționate. Suma totală aferentă cererilor de rambursare de TVA cu control ulterior a fost de 27 miliarde de lei, ceea ce reprezintă peste 83% din suma totală solicitată la rambursare. Consecințele pozitive ale acestei măsuri se reflectă și în evoluția descrescătoare a stocului de rambursări de TVA. La data de 1 noiembrie 2019, numărul solicitărilor de rambursări de TVA nesoluționate era de aproximativ 30.000, în sumă de 7,2 miliarde de lei, în timp ce la data de 31 iulie 2021 se mai aflau în diferite stadii de soluționare doar 4700, deconturi în sumă de 2,7 miliarde;
  • Permanentizarea procedurii de eșalonare la plată în formă simplificată. În prezent, un număr de 58.476 de contribuabili beneficiază de eșalonare la plată în formă simplificată pentru obligații în sumă de 12,7 miliarde de lei. Încasările realizate ca urmare a acordării eșalonărilor la plată în formă simplificată sunt în cuantum de 14,2 miliarde, rate eșalonate și obligațiile de bază;
  • Crearea cadrului legal pentru corectarea erorilor în cazul în către un contribuabil de bună-credință achită obligațiile bugetare la un alt organ fiscal decât cel competent;
  • Extinderea privind anularea accesoriilor introdusă prin OUG 69/2020, precum și pentru instituirea unor măsuri fiscale cu modificări ulterioare pentru inspecțiile fiscale și verificările situațiilor fiscale personale efectuate în perioada 14 mai 2020 – 29 martie 2021, măsura se aplică de la data publicării în Monitorul Oficial;
  • Deblocarea activității Comisiei fiscale centrale, ceea ce va conduce la identificarea soluțiilor optime în aplicarea unitară a prevederilor legislației fiscale, comisie din care fac parte salariați ai ANAF, MF care vor clarifica aspecte de dezbatere între cele două instituții.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisment -

Most Popular

Recent Comments