Guvernul urgentează digitalizarea sistemului de pensii. Dosarele de pensii vor fi evaluate/digitalizate cu ajutorul a 1.000 de noi angajați. După digitalizare, urmează recalcularea tuturor pensiilor ca să fie înlăturate inechitățile
Guvernul Cîțu a aprobat suplimentarea cu 1000 de posturi a personalului din casele de pensii pentru a acoperi deficitul de angajați care să participe la procesul de evaluare a celor aproximativ 5 milioane de pensii din sistemul public.
Vor fi selectate, prin concurs, 800 de persoane cu studii superioare și 200 cu studii liceale, care vor lucra în casele teritoriale de pensii cu contracte pe perioadă determinată, până la încheierea procesului de evaluare a tuturor dosarelor. Angajarea se face până la 31 decembrie 2022.
Fondurile pentru salarizarea personalului suplimentar vor fi suportate în primă fază din bugetul asigurărilor sociale de stat, urmând să poată fi ulterior decontate în cadrul Mecanismului de Redresare și Reziliență.
Conform calendarului asumat prin PNRR, procesul de evaluare al celor 5 milioane de dosare ar urma să fie finalizat până la sfârșitul anului viitor.
În prezent, din cei 3.480 de angajați ai Casei Naționale de Pensii Publice, 3.186 au atribuții de stabilire și plată a pensiilor. Necesarul total de posturi pentru structurile CNPP este estimat la 5.500.
Ce presupune evaluarea dosarelor de pensii și de ce este făcută
Evaluarea dosarelor de pensii înseamnă introducerea în format electronic a datelor din dosare (digitalizarea dosarelor).
Fără evaluare/digitalizare nu poate exista recalculare. Pensiile pot fi recalculate prin aplicarea unei formule care folosește datele existente într-un soft. Pentru siguranța că absolut toate pensiile din România sunt recalculate, după noua lege la care se lucrează acum, trebuie ca absolut toate informațiile din dosarele de pensii să existe în format electronic.
Mai mult, pentru siguranța că există o practică unitară la nivelul tuturor caselor de pensii, s-a stabilit obligativitatea de a introduce în baza de date și de a lua în considerare factorii de contributivitate suplimentari (ex: acordul global, dar și de alte sporuri precum orele suplimentare, plata cu ora, premii anuale, al 13-lea salariu etc, care nu fac parte din anexa 15 din HG257/2011 privind normele de aplicare a legii 263/2010 – legea privind sistemul unitar de pensii publice).
Când a fost demarată evaluarea dosarelor, existau 3 tipuri de formate: dosar cu șină (aprox 240 000), format electronic învechit (aprox 3 400 000), format electronic modern (1 200 000).
Numărul de dosare evaluate până astăzi, 12 august este de peste 486 000.
Procesul de evaluare va sta la baza recalculării ulterioare a pensiilor, după o nouă formulă care să înlăture inechitățile din prezent.
”Digitalizarea dosarelor de pensii este o etapă esențială a procesului de reformă, pentru că ea va permite ulterior recalcularea tuturor pensiilor din România conform noii legi pe care o avem în lucru. Vrem să respectăm calendarul asumat pentru reforma sistemului de pensii, pentru că au fost deja prea mulți ani în care pensionarii au avut de suferit”, a declarat Raluca Turcan, ministrul Muncii.