- Președintele Klaus Iohannis are, timp de trei zile, întrevederi cu liderii coaliției de guvernare, cu conducerea Parlamentului, cu comisiile de cultură ale celor două camere precum și cu partenerii de dialog social din zona educației și cu reprezentanții organizațiilor nonguvernamentale, pe tema proiectului „România Educată”.
- Până acum, la întâlniri au participat liderii coaliției, prim-ministrul, reprezentanți ai grupurilor parlamentare și formațiunilor parlamentare.
- La discuții s-au prezentat principalele linii de reformă în domeniul Educației dar și despre necesitatea ca proiectul „România Educată” să fie asumat transpartinic.
- Președintele a lansat acest proiect deoarece Educația este singura modalitate prin care vom putea face față provocărilor lumii moderne – o lume globală, competitivă și tehnologizată, în care inovarea și evoluția tehnologică au loc într-un ritm din ce în ce mai alert – o lume în care capacitatea indivizilor, dar și a societății în ansamblu, de a se adapta rapid este cea care face diferența.
- Proiectul „România Educată” a pornit de la proiecția viitorului.
- Cele 15 transformări preconizate pentru România până în 2030, incluse în consultarea online din cadrul proiectului, au fost: conectarea permanentă la internet; dinamica accentuată a profesiilor; scăderea și îmbătrânirea populației; urbanizarea crescută a populației, tot mai concentrată în jurul orașelor dinamice; creșterea diversității familiilor; apariția de noi abordări ale democrației participative; creșterea diversității etnoculturale; robotizarea avansată; creșterea ponderii serviciilor în economie; adâncirea inegalității sociale; creșterea impactului schimbărilor climatice; repolarizarea lumii, care devine policentrică; dezvoltarea realității virtuale; creșterea incidenței bolilor cauzate de stres; creșterea competiției globale pentru talente.
Măsuri concrete de dezvoltare a educației în România:
- Liceele pentru care cererea depășește oferta ar putea organiza examen de admitere înaintea Evaluării Naționale. Astfel liceele acestea au o libertate mai mare în a-și alege elevii.
- Liceele vor fi de trei tipuri: profesional, vocațional și teoretic. Transferul elevilor între acestea va fi posibil.
- Bacalaureatul va fi generalizat, indiferent de ruta educațională parcursă. Examenul de bacalaureat trebuie să fie generalizat, pe model Pisa, unic la nivel național, menit să testeze competențele elevilor, indiferent de ruta parcursă.
- Dacă o primărie nu mai poate administra o școală, unitatea de învățământ să fie transferată în administrarea consiliului județean.
- În cadrul Proiectului „România Educată” sunt incluse mai multe ținte, care vizează, printre altele: scăderea ratei de părăsire timpurie a școlii, până la un nivel de cel mult 10%, și reducerea cu minimum 50% a prezentei rate de analfabetism funcțional, astfel încât, la orizontul 2030, să ajungă la cel mult 20%. Ne propunem reducerea analfabetismului funcțional de la 44% la 20% până în 2030.
- Ne propunem ca până în 2030 toți profesorii să aibă competențe digitale de bază, inclusiv de predare prin instrumente digitale – digital literacy.
- Ne propunem ca cel puțin 85% dintre elevii de clasa a VIII-a să aibă competențe digitale de bază.
- Estimăm că minimum 40% dintre tinerii cu vârsta cuprinsă între 30 și 34 de ani vor fi absolvenți de studii superioare.
- Până în 2030, cel mult 20% dintre tinerii în vârstă de 15 ani vor mai avea competențe scăzute la citire, matematică și științe conform metodologiei testelor PISA (în prezent, înregistrăm un procent de 41% citire, 47% matematică și 44% științe) și cel mult 15% dintre elevii de clasa a VIII-a vor mai înregistra competențe scăzute în domeniul informatic (în prezent, procentul este de 39%).