13.2 C
Suceava
duminică, septembrie 8, 2024
AcasăUltimă orăRomânia, în continuare pe locul 2 în Europa la cel mai mic...

România, în continuare pe locul 2 în Europa la cel mai mic preț al benzinei și motorinei

Creșterea prețului carburanților din România, în corelație cu prețul petrolului de la nivel mondial.

În România, prețul carburanților se situa, în data de 5 august, în jurul sumei de 5,96 lei/litru benzină și 5,79 lei/motorină (vezi istoric prețuri: https://www.peco-online.ro/istoric.php).

Prețul carburanților a crescut și în România, corelat cu prețul petrolului la nivel mondial, care s-a majorat de la o lună la alta. Prețul carburanților a crescut continuu în ultima perioadă, în Europa și în lume, din cauza creșterii cotațiilor la țiței, ca urmare a majorării cererii, pe măsură ce economiile își revin după pandemie.

Chiar și așa, România este acum pe locul al 2-lea în Uniunea Europeană în topul tărilor cu cei mai ieftini combustibili, după Bulgaria (și benzina, și motorina). Acest lucru este certificat de ultimele date disponibile pe 2 august din Oil Bulletin, serviciu de monitorizare a pieței carburanților din UE, administrat de Comisia Europeană –  latest_prices_with_taxes.pdf (europa.eu)

Prețul mai redus al combustibilului în România față de majoritatea țărilor Uniunii Europene se datorează și faptului că PNL a eliminat, începând cu 1 ianuarie 2020, supraacciza la carburanți (în valoare de 7 eurocenți/l)

Să ne amintim că, din cauza supraaccizei la benzină și motorină introdusă și reintrodusă de PSD, prețurile la carburanți în România, mai ales la motorină, ajunseseră, în 2018 și 2019, mai mari decât în Germania, Austria, Belgia, Spania, Luxemburg, Malta sau Polonia.

Să ne amintim, iarăși, că o bună perioadă după scoaterea supraaccizei – până la acest val de scumpiri mondiale – românii au plătit cu 60-70 lei mai puțin un plin la mașină decât plăteau în guvernările PSD.

Eliminarea supraaccizei contribuie și astăzi pozitiv la prețul carburanților. După scoaterea acestei suprataxe, România a fost, tot timpul, printre țările cu cei mai ieftini carburanți din Uniunea Europeană.  Ca urmare a eliminării supraaccizei, un plin costă  și astăzi cu aproape 20 de lei mai puțin.

Supraacciza a fost introdusă de Victor Ponta în 2014 cu scopul declarat al construirii de autostrăzi. În 2015, Ponta a recunoscut că „nu a fost un proiect bun”. A fost eliminată la 1 ianuarie 2017, dar reintrodusă de PSD, după nouă luni, în septembrie 2017.

Între 2014-2019, Guvernele PSD au colectat de la români peste 3 miliarde euro din supraacciza la carburanți. Cu acești bani s-ar fi putut realiza autostrada Sibiu-Pitești ori cinci spitale regionale. Banii nu s-au regăsit însă în autostrăzi cum promisese PSD, nici în alte investiții, ci s-au pierdut în gaura neagră a bugetului torpilat de măsurile populist-iresponsabile.

Pe 18 iulie 2021, marii exportatori de petrol au căzut de acord să mărească producția, decizie menită să reducă riscul creșterii prețurilor. Acordul prevede că grupul celor 23 de mari producători de petrol, care include țările membre ale Organizației Statelor Exportatoare de Petrol și aliați precum Rusia, își va majora producția cu 400.000 de barili pe zi în fiecare lună începând din luna august și până în luna decembrie a acestui an.

Anul trecut OPEC+ și-a redus producția cu aproximativ 10 milioane de barili pe zi, ca urmare a prăbușirii cererii și prețurilor din cauza pandemiei. Începând din luna mai a acestui an OPEC+ și-a reluat treptat activitatea, dar în continuare producția sa este cu aproximativ 5,8 milioane barili pe zi mai mică decât era înaintea pandemiei.

CELE MAI POPULARE